måndag 20 juli 2009

blandad fotokvalitet

Min blogg-mobil är en SonyEricsson G900, med en 5 megapixels kamera. Problemet är att kameralinsen inte är större än en lus och därför blir bilderna usla hur många megapixels man än stoppar in. Alla bilder som verkar ha en vit hinna är tagna med denna mobilen, vilket är typ 90% av bilderna. De bilderna som har bra kvalitet är antingen tagna med helenas SE K800i som jag sedan har bluetoothat till min mobil och sedan skickat upp, eller tagna med vår systemkamera och sedan överförts till datorn och lagts upp.
Jag tycker det är anmärkningsvärt mycket bättre bilder från Helenas K800i, som bara har 3 megapixels kamera. Men optiken i den mobilen är betydligt bättre. Jag förstår inte att man ens räknar megapixels. Det är inte det som är mest relevant, vilket jag tycker blir tydligt på min blogg. Jag blir sugen på att köpa en ny mobil med bättre kamera, men det känns som att det inte är högsta prio just nu. Får väl hoppas att min G900 går sönder så min arbetsgivare måste köpa mig en ny mobil ;-)

2 kommentarer:

  1. Bra idé. Hon lär knäcka den inom en minut. Men jag vet inte om det är giltig anledning att få en ny. Tror inte att sådant går under vanligt användande. Man kanske kan hitta en begagnad kameramobil på blocket.

    SvaraRadera